از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

از هر دری سخنی ...

خدایا ! تا خدائیش باش ...

ارد بزرگ ( بزرگ شیروان ) کیست ؟

حکیم ارد بزرگ  , hakim orod bozorg ,  فلسفه اردیسم, orodism , orodist , مجتبی شرکا , مجتبی شرکاء , bozorg shirvan , بزرگ شیروان


حکیم ارد بزرگ از زبان خودش :

(فرگرد ارد ، کتاب سرخ)


ارد یک ایرانی است
کسی که عاشق میهن و مردم سرزمین مادری خویش است
سخنان او دلدادگی های اوست
شادی بر لب بام خانه ارد ننشست اما همواره برای همگان پیک شادی ، دوستی و مهر بوده است
آنچه او دوست داشت از او گرفته شد پس او ماند و مشتی سخن و دلی که دیگر در سینه او نیست
آری ارد واژگانی شد به دهان همگان
آدمیان هزاردستان سخنان او شدند ...
او خود در قفس سرد تنهایی ...
تا کدام خنجر زهرآگین ، پرنیان تن و واژگان او را بشکافد و به این داستان غم انگیز پایان دهد




حکیم ارد بزرگ از زبان دوستداران او :


احمد شاه مسعود می گوید :


من و ارد [حکیم ارد بزرگ ایرانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .


بی نظیر بوتو می گوید :


ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .


دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :


ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.


فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :


چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.


شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :


اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .



الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در شهر ژنو - کشور سوییس) می گوید :


در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .


نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :


بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ"


مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :


درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر
اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد.
اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست.
اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم ..


حکیم ارد بزرگ  , hakim orod bozorg ,  فلسفه اردیسم, orodism , orodist , مجتبی شرکا , مجتبی شرکاء , bozorg shirvan , بزرگ شیروان


 

کتاب سرخ :


آنچه حکیم ارد بزرگ را برای همگان قابل لمس نموده سخنان حکیمانه اوست .

کتاب سرخ مجموعه سخنان حکیم ارد بزرگ است . این جملات به زبان های گوناگون ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده است . استقبال فارسی زبانان دنیا از جملات قصار و حکیمانه ارد بزرگ ، شگفتی بسیاری را برانگیخته است  روزانه بجز هزاران سایت و وبلاگی که یه اندیشه های حکیم می پردازند ، بسیاری از نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار فارسی زبان جملات قصار حکیم را نقل قول می کنند .


در مورد حکیم ارد بزرگ کتابهای بسیاری نوشته شده است همانند :


کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ "

"فرزانه شیدا" سراینده و نویسنده ایرانی کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ " را نوشته اند ایشان هم اکنون مقیم کشور نروژ هستند .


کتاب "میهن نامه ارد بزرگ"

"مسعود اسپنتمان" نیز کتابی با عنوان "میهن نامه ارد بزرگ" نوشته است .


ترجمه کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسه

کتاب "در جستجوی مروارید سخن"

"شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو  نیز توانسته اند کتاب آرمان نامه ارد بزرگ را به زبان فرانسه ترجمه کنند و همچنین کتاب "در جستجوی مروارید سخن" که تفاسیر کوتاه بر سخنان ارد بزرگ است و کتاب جادوی سخن که تلفیقی از سخنان ارد بزرگ و اشعار ایشان است و باز همچنین مجموعه ایی سه جلدی سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهای فرانسوی و فارسی که از سخنان ارد بزرگ و دیگر بزرگان جهان تشکیل شده است را به پایان برسانند .

  

http://images.tblog.com/user_images/1315466086_newsiran.jpg

Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG

شکوهه عمرانی (دقیق ) دبیر و عضو هیئت رییسه بنیاد جهانی ارد بزرگ در حال اهدای ترجمه کتاب آرمان نامه حکیم ارد بزرگ به کریستیان زوگ رهبر حزب دآل کشور سوییس و عضو ارشد شورای شهر ژنو


- "یاسمین آتشی" نویسنده سرشناس داستانهای کوتاه تا کنون در صدها داستان خود از جملات حکیم ارد بزرگ بهره گرفته و می گوید : در مورد اندیشه ها و افکار ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند .



و چند نکته کوتاه در مورد حکیم ارد بزرگ :

- ارد بزرگ هم اکنون در قید حیات است و در شهر کرج زندگی می کند.

عکسهای حکیم ارد بزرگ ، از کودکی تا نوجوانی hakim orod bozorg


 

تصاویری از حکیم ارد بزرگ (از کودکی تا نوجوانی)


- اجداد پدری او از شهر شیروان و اجداد مادری اش از سران ایل قشقایی شیراز بوده اند .


http://www.tradea.org/uploads/o/orodism/1688.jpg

هنرستان حرفه ای سینا مشهد - تصویر حکیم ارد بزرگ را با زمینه ایی روشنتر می بینید در حالیکه عینک به چشم دارند .


- از کودکی عاشق طراحی ، نویسندگی و تاریخ بود از این رو به هنرستان حرفه ای سینا ی مشهد رفت و خود را در رشته معماری یافت آنجا شیفته اندیشه های یکی از دبیران خود به نام استاد محمد ابراهیم حمیدی شد اما هنرستان را ناتمام رها نمود چون روح سرکش او را پاسخگو نبود ، پس از آن بدنبال جامعه شناسی رفت و آن را هم رها نمود ، در نهایت ذهنش به حکمت ، فلسفه و چرایی زندگی آدمی معطوف شد از آن پس دیگر هیچگاه حکمت را رها ننمود .


- حکیم ارد بزرگ دارای هواخواهان بسیار در رده های مختلف کشورهای آسیای میانه است .

- مردم افغانستان بخصوص تاجیکها و فارسی زبانان ، ارد بزرگ و اندیشه هایش را بسیار دوست دارند و از دوستی او و "احمد شاه مسعود" می گویند .


- در شهر شیروان (استان خراسان شمالی) به او بزرگ شیروان می گویند .

- گفته می شود حکیم ارد بزرگ از نوادگان ملکشاه ، پادشاه قدرتمند سلسله سلجوقیان ایران می باشد .




دشمنان حکیم ارد بزرگ


به پنج دسته کلی تقسیم نمود .

1- تجزیه طلبان ایران به رهبری استبداد جهانی ، بهائیت و فراماسون ها (چنانچه در سایت ویکی پدیا مشاهده شد )


2- کسانی که مخالف تحقق نظریه قاره کهن هستند ( همانند پان تورکهای ایران )


3- کمونیست ها و هواداران نجیب الله ، بازماندگان حزب وطن افغانستان که کینه دیرینه ایی نسبت به احمد شاه مسعود و تاجیکان دارند .


4- کسانی که مخالف نظریه "کهکشان اندیشه" ارد بزرگ هستند و در واقع به دنبال تحقق نظریه دهکده کوچک جهانی می باشند .


5- دشمنان تاجیک ها و فارس زبانان افغانستان (همانند پشتونهای افراطی افغانستان )

برای شناخت بهتر دشمنان اندیشه های ارد بزرگ به سایت دشمنان ارد بزرگ مراجعه کنید .



- دکتر زهرا طباخی در روزنامه وطن امروز در مقاله ایی با عنوان : ویکی‌پدیا و کلیدواژه‌های بنیادی که در سایت های  گرداب ، خبرگزاری مقاومت اسلامی ، جهان نیوز و ...  باز نشر شد نوشت :

نظام استبدادی و استوار بر رویه غلط اندر غلط ویکی‌پدیا تا آنجا پیش رفته که 3 مدیر ارشد بخش فارسی این دانشنامه حقیقت‌ستیز، خود بهایی هستند! کار به آنجا رسیده که این افراد با استفاده از ابزارهای قانونی ویکی‌پدیا به تقویت پان‌ترک‌ها و باقی جدایی‌طلبان در منطقه پرداخته و با حمایت از پشتون‌های افغان و ترک‌های افراطی نظریه پیوستگی کشورهای فارسی‌زبان را به سرعت حذف کرده و به اختلافات قومی و قبیله‌ای در مقالات با امتیاز بالا دامن می‌‌زنند. قضایای حول نظریه فلسفی- تاریخی «اُرد بزرگ» در باب پیوستگی کشورهای فلات ایران یکی از بحث‌برانگیزترین حوادث چند سال گذشته ویکی‌پدیای فارسی است که با ریزش جمع بزرگی از کاربران ویکی‌پدیا خاتمه یافت.



دشمنان حکیم ارد بزرگ در افغانستان :

- بازماندگان کمونیستهای سابق افغانستان پیروان نجیب الله نخست وزیر معدوم و بخش پشتون های سنتی نزدیک به امارات متحده عربی و عربستان اشاره کرد ، آنان حکیم ارد بزرگ را "شیطان بزرگ" می نامند ! و می گویند :

پادشاه شیاطین در ایران کسی نیست جز ارد بزرگ . او مرجع فساد و اختلال در ایران و جهان است. آغشته به جنون تعصب نژادی موهوم و در عین حال از انسانیت بیزار است. نگاه او چنانکه در نظریه قاره کهن اش دیده می شود، آفت بار و پرتعفن است. بسیاری از شیاطین ایران، افغانستان رشد ظاهری خود را مدیون فتنه او میدانستند و میدانند. ارد بزرگ با سخنان و نظریات شیطانیش روح امید و زندگی را از قلب و روح جوانان و نسل امروز ایران و افغانستان پاک نموده در عوض تخم نفرت، کینه، نفاق، شقاق و فساد را کشت میکند  ارد بزرگ دوست رژیم ... ایران دشمن جوانان است.
به این آدرس ها نگاه کنید :
سایت حزب وطن افغانستان ، سایت مصالحه ملی افغانستان ، سایت آزادی ، فیس بوک 


دشمنانش باز می گویند : ارد بزرگ ، احمد شاه مسعود را ترغیب نموده بود تا افغانستان را دوباره به ایران ملحق نماید دلیل ادعای خود را نیز این جمله شهید احمدشاه مسعود می دانند که گفته بود : « من و ارد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .» کمونیستهای افغانستان می گویند : « نشریات بیشمار از طرف دستگاه ... ایران در وصف بزرگ نمایی و فیلسوف بودن ارد بزرگ این بنیان گذار تفتن و شقاق کشورهای دری زبان و تاجکی زبان افغانستان و تاجکستان چاپ و به مشتریان دائمی اندیشه های این شیطان بزرگ منحیث آئین نامه و دستور ارسال و پست میگردد، که صدها نسخه آن در پنچشیر، بدخشان، خواجه بهاوالدین ولایت تخار، اندراب ولایت بغلان و جوزجان و اکنون کابل، بامیان، هرات، فراه و نیمروز یافت و موجود است و برای نوکرانش قابل احترام و اجرأ است ، دوست نزدیک او با احمد شاه مسعود بود ؟!!! »


عمق کینه دشمنان حکیم ارد بزرگ را در جملات زیر دید :

« بی شک ارد بزرگ، برجسته ترین کارشناس و طراح تجزیه افغانستان در حال حاضر در دستگاه ... ایران است که هم ردیف و هم طبق با جنرال حمید گل پاکستانی بوده - تا کنون در دهها کتاب، وجیبه، دستور به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او مبنی بر الحاق خراسان افغانستان با خراسان اشغال شده ایران ، تجزیه قسمت های از افغانستان و الحاق آن با ایران و به افغانستان گسیل و ارسال گردیده است- از دوستانش می توان به احمد شاه مسعود، لطیف پدرام، بصیر کامجو، درویش دریا دلی ، رحمت الله بیژند پور، بشیر بغلانی، نجم الدین کاویانی، فرید مزدک، امان الله استوار، فضل احمد طغیان، پیکارگر، اسد الله کشتمند، رسول رهین، احمد ولی مسعود، تورن اسماعیل، مخدوم رهین، مسعود خلیلی، عنایت الله شهرانی، خواجه بشیر احمد صدیقی، محبوب الله کوشانی، واحد فیضی، نادیه فضل، همزه واعظی، دستگیر پنجشیری و جان محمد پنجشیری نام برد اشاره کرد. »



ارد بزرگ ,orod bozorg, زندگی نامه


و باز درباره حکیم :


- حکیم و فیلسوف معاصر "ارد بزرگ" Orod Bozorg مطرح ترین اندیشمند و متفکر حوزه تمدنی ایران است ، این حوزه که در نظریه قاره کهن ارد بزرگ به شکلی کامل آمده است عبارتند از : کشورهای ایران ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان ، شمال غربی هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، عراق ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان .

حکیم بزرگ معتقد است این بیست کشور باید تحت عنوان یک قاره گرد هم آیند ،  این کشورها می توانند همانند کشورهای قاره اروپا تامین کننده منافع یکدیگر باشند . ارد بزرگ معتقد است نقش ایران در قاره کهن (نامی که او به سرزمین های حوزه تمدنی ایران داده است) می تواند همچون یونان در اروپا به عنوان یک مادر فرهنگی غنی و پربار باشد .

او بر این باور است که آسیا و اروپا قاره کهن را بلعیده اند تا بدین شکل تمدن باستانی و تاریخی ایران زمین و نقش فاخر و تاریخی آن را نادیده بگیرند همچنین قاره کهن به هیچ وجه شرقی نیست ، قاره کهن بخش مرکزی جهان است و شرق و غرب در دو سوی آن یعنی حوزه های تمدنی چین ، یونان و مصر قرار دارند .



شکستن سکوت 14 ساله :


حکیم ارد بزرگ پس از 14 سال ، سکوت خویش را شکست آخرین سخنزانی ایشان مربوط به تیرماه 1376 در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران بود .


در روز 16 اسفندماه 1390 در دانشگاه گرگان ، حکیم ارد بزرگ در جمع دهها تن از دانشجویان مشتاق دانشگاه گرگان در تالار شهید مطهری در مورد دو نظریه قاره کهن و کهکشان اندیشه و همچنین جشن و بزم نوروز سخنرانی نمودند .


سخنرانی حکیم ارد بزرگ در شهر گرگان ,مجتبی شرکا ,مجتبی شرکاء,hakim orod bozorg


سخنرانی شامل بخش های مهمی بود که تیتروار عبارت بودند از :

- نباید به خود مشرقی بگوییم ایرانیان شرقی نیستند و این اشتباه است .ما آسیایی نیز نیستیم . ایرانیان در مرکز گیتی قرار دارند و شرق و غرب در دوسوی سرزمین ما هستند . او گفت یونان نقش "مادر فرهنگی" اروپا را بر عهده دارد و چین "مادر فرهنگی" آسیا است آسیایی که اکثریت آن را چینی تباران تشکیل می دهند و ایران "مادر فرهنگی" قاره کهن است "قاره کهن" نامی است که حکیم بر حوزه فرهنگی ایران که از پامیر آغاز و تا مدیترانه ادامه می یابد و از شمال به آستارخان در شمال دریاچه خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای ایران (عمان) می رسد گذاشته است .


- حکیم به داستان کشته شدن ایرج اولین پادشاه اساطیری ایران زمین اشاره نمود که توسط دو برادر خود سلم و تور که بر غرب و شرق جهان فرمانروایی می کردند اشاره کرد و گفت از آغاز شرق و غرب بدنبال یورش به سرزمین ما بوده اند و ایران ایرج هم اکنون به 20 کشور تقسیم شده است که باید تحت نام قاره کهن این بیست کشور را دوباره گرد هم جمع نمود تا در برابر زیاده خواهی های شرق و غرب توان ایستادگی داشته باشیم .


- حکیم ارد بزرگ به استفاده از نام جاده ابریشم اعتراض نمود و گفت برای اولین بار این واژه 50 سال پیش وارد ایران شد حال آنکه چین در طی 4000 هزار سال گذشته از همین راه که "راه ایران" است فرهنگ و تمدن ما را گرفته است آیین میترایزم و مهر ما را گرفتند و کنفوسیوس و تائوئیزم از درون آن برون آوردند . شاهنامه ما را گرفته و چهارصد سال پس از فردوسی آن را به زبان چینی ترجمه و در نهایت اسامی را هم چینی نمودند بر رستم ما نام تانگ نهادند و ....
حکیم ارد بزرگ نام جاده ابریشم را سلطه طلبانه و برای تحمیل فرهنگ چینی بر دیگر کشورها دانستند. خواهر خواندگی شهرهای ایران با چین بر اساس این نام را اشتباه دانستند و خواستار تجدید نظر در این مورد شدند .

- دومین بحث حکیم پیرامون نظریه کهکشان اندیشه بود این نظریه نظریه دهکده کوچک جهانی غرب را رد می کند . حکیم معتقد است با این که غرب تصور می کرد با در اختیار داشتن سخت افزار اینترنت می تواند با کوبیدن بر طبل جهانی سازی و دهکده کوچک جهانی قادر خواهد بود فرهنگ خود را بر کل جهان تحمیل نموده و فرهنگ های بومی را نابود کند اما دیدیم که کشورهای گوناگون خیلی زود توانستند فرهنگ بومی خود را به به درون جهان مجازی منتقل نموده و مروج فرهنگ خویش نیز باشند . حکیم ارد بزرگ معتقد است اگر ایران خود را از اینترنت جهانی جدا کند عملا از انتشار افکار جوانان خویش در گستره جهانی جلوگیری کرده است ما قادر خواهیم بود با ترجمه دادهای ملی مان و انتقال سریع فرهنگ خویش به درون جهان مجازی ، غرب و شرق را وادار به کرنش در برابر فرهنگ کهن و تاریخی خویش نماییم .

- آخرین بخش از سخنرانی حکیم به جشن نوروز اختصاص داشت . حکیم گفت نوروز حلقه اتصال اولیه همبستگی سرزمین های حوزه فرهنگی ایران زمین است این روز روز زایش و آغاز است و باشکوهترین روز هر سال است چرا که به تار و پود طبیعت و انسانها متصل است . حکیم ارد بزرگ نوروز و سال خوب و شادی برای همه مردم حوزه فرهنگی ایران آرزو نمودند.

در پایان سخنرانی ، حکیم به سئوالات و پرسش های دانشجویان پاسخ گفتند این همایش با استقبال فوق العاده خوب دانشجویان روبرو شده بود .
برگزار کننده این مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود .

در تراکت اعلام این مراسم که در روزهای پیش از آن توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گرگان منتشر شده بود آمده است :



(( بیوگرافی و زندگی نامه ارد بزرگ
آزادی باجی به مردم نیست ! چرا که مال و داشته آنهاست »
این سخن از آن مردیست که برای بسیاری از جوانان نسل امروز الگو بوده و سخنانش حامل بغضها و درد های آنهاست . اُرُد بزرگ اندیشمند، متفکر، نظریه‌پرداز و نقاش ایرانی است.
ارد بزرگ در شهر مشهد به دنیا آمده است. اما اصلیتش از شهرستان شیروان در شمال خراسان است. مادر ارد بزرگ از ایل بزرگ قشقایی بوده است.
ارد بزرگ در کتاب «آرمان نامه» مو به مو پرسش ها ، مشکلات و مصیبتهای نسل امروز را پاسخ می گوید .
از ریش سفیدانی می گوید که همانند « سقفی بر خانه نسل امروز » هستند و اینکه « زنجیره نسلهایند »و وظایف بسیاری بر دوش دارند .

و از آزادی
که نهایت آرزوی بشر است می گوید : «رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی »
از آزادیخواهان تجلیل می کند و می گوید :« پرهای خون آلود برآزندگان نقش زیبای آزادی آیندگان است » آزادی و پرستش میهن را راهی برای پیشرفت ما می داند و می گوید :« میهن پرستی و آزادیخواهی کلید درمان بسیاری از ناراستی هاست »
و هشدار می دهد که :« آنگاه که آزادی فدای میهن پرستی می شود و وارون بر این میهن پرستی فدای چیزهای دیگر ، کشور رو به پلشدی می گرایید و درد »

ارد بزرگ شجاعانه یک به یک عقایدش را می شکافد و نکته به نکته با مخاطب در میان می گذارد و در مورد میهن اینچنین می گوید :« میهن پرستی هنر برآزندگان نیست که آرمان آنان است » او کار را در همین جا رها نمی کند و ختم کلامش بسیار محکم است و می گوید :« آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد »
آزادیخواهی و میهن پرستی دو رکن و ستون اندیشه او محسوب می شود اینچنین فکری بر سراسر کتاب آرمان نامه سایه افکنده است .
به خود بر می گردم به گذشته می نگرم به راهی که آمده ایم و آینده که چگونه مسیری خواهد بود و به آرمانهای ملت خویش ، آرمانهایی که برای غرب بسیار سنگین است و از هم اکنون با جعل اسامی ایرانی و ساختن فیلمهای 300 و اسکندر مقدونی و مواضع ضد ایرانی هویت تاریخی و فرهنگی ما را هدف قرار داده اند .
دشمنی آنان بیش از آنکه با نظام حاکمیتی ایران باشد دشمنی با هویت ملی و تاریخی ماست . آنها همواره از خروشیدن و برآمدن دوباره این ملت ترس و واهمه داشته اند . ارد بزرگ مستقیما به ما همان سو را نشان می دهد همان جایی که باعث سربلندی کشور ما در طول تاریخ بوده است . او از آرمان خواهی می گوید :« به جای خود کم بینی و آرمان گریزی ، پای در راه نهیم که این تنها درمانگر دردهای زندگی ست »
آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی اندیشند . حکیم ارد بزرگ
مردمان توانمند در میان جشن و بزم نیستند . آنها هر دم به آرمانی بزرگتر می اندیشند و برای رسیدن به آن در حال پیکارند . حکیم ارد بزرگ
میندیش که دیگران ، تو را به آرمانت خواهند رساند . حکیم ارد بزرگ ))


 

حکیم ارد بزرگ در گستره جهانی


http://images.tblog.com/user_images/1315466675_newsiran.jpeg

بخش بسیار کوچکی از :

بازتاب های اندیشه های حکیم ارد بزرگ



  1. دو کتاب جدید همراه با سخنان حکیم ارد بزرگ
  2. صدا و سیمای مرکز گیلان - ارد بزرگ
  3. سایت لغت نامه دهخدا : ارد بزرگ
  4. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  5. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  6. شبکه جهانی صدای آشنا
  7. سایت گرداب
  8. خبرگزاری مهر
  9. خبرگزاری آریا
  10. خبرگزاری مقاومت اسلامی
  11. خبرگزاری ایسنا
  12. خبرگزاری فارس
  13. روزنامه اطلاعات بین المللی Ettelaat International : جملات بی نظیر
  14. روزنامه راه نجات کشور افغانستان
  15. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  16. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 11
  17. نشریه داخلی دانشگاه صنعتی شریف : سخن بزرگان
  18. مجله گوناگون کانادا
  19. سایت خبری تابناک
  20. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  21. وبسایت سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع : تحقق اصلاح الگوی مصرف
  22. خبرگزاری فارس
  23. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  24. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  25. سایت ورزش سه : درس‌های گواردیولا برای مربیان ایرانی
  26. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : شایستگان، پیشرفت خود را...
  27. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان پندآموز از بزرگان
  28. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  29. شبکه اجتماعی زنجان بلاگ : سرنوشت میهن
  30. روزنامه ابتکار - برای امروز
  31. روزنامه وطن امروز
  32. روزنامه حزب الله : حکایت
  33. شبکه جهانی جام جم : خواجه نظام الملک
  34. وزارت وزارت امور زنان جمهوری اسلامی افغانستان
  35. سایت رادیو ایران : فرزند سالاری
  36. شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران : همت مضاعف...
  37. سایت مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما - الگوی‌مصرف ازدیدگاه بزرگان
  38. حزب متحد ملی افغانستان / نشریه وطن : چراغی برای آینده، نه شرمی
  39. جملات زیبای ارد بزرگ در پنج کتاب جدید
  40. سایت جهان نیوز
  41. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  42. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  43. روزنامه ابتکار - برای امروز
  44. روزنامه جهان صنعت : نوآوری
  45. روزنامه جهان صنعت : میهن پرستی
  46. سایت خبر فارسی
  47. روزنامه پیام سمنان : سخنان مشاهیر در مورد مادر
  48. سایت پارسینه : درسی از ابومسلم خراسانی
  49. رورنامه اطلاعات : بهترین جای عالم از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
  50. سایت آفتاب - چند سخن از ارد بزرگ
  51. راسخون :.:اصلاح الگوی مصرف:.: الگوی‌مصرف ازدیدگاه بزرگان
  52. سایت تحلیلی خبری عصر ایران - ما همه نادریم
  53. سایت اصالت متعلق به پیروان ببرک کارمل رییس جمهور پیشین افغانستان
  54. روزنامه اطلاعات : شایستگان
  55. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  56. روزنامه ابتکار - گوناگون : اشاره
  57. روزنامه ابتکار - برای امروز
  58. روزنامه راه نجات افغانستان - برای لحظاتی تفکر
  59. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  60. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  61. سایت جالبترین : جملات قصار حکیمانه
  62. روزنامه آوای خراسان جنوبی : ارزش سختی های روزگار را باید دانست
  63. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 8
  64. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 2
  65. روزنامه ندای هرمزگان : بدانید عبرت بگیرید
  66. باشگاه تحلیلگران جوان آریا - تحقق اصلاح الگوی ...
  67. سایت بنیاد علوی - سخنان ارزنده بزرگان
  68. شبکه اطلاع رسانی تلفن همراه ایران - پندنامه(جملات زیبا)
  69. کنسرواتوار موسیقى تهران ...
  70. آژانس خبری بین المللی کوکچه : ارد بزرگ ، احمدشاه مسعود و گلرخسار
  71. خبرنامه آریا : نادرشاه افشار
  72. روزنامه راه نجات افغانستان - گوهرانه
  73. خبرگزاری فارس : تحقق اصلاح الگوی مصرف، موانع و راهکارها
  74. سایت آژانس خبری بین المللی کوکچه : سخنان ماندگار و ارزشمند
  75. رادیو پیام : سخن بزرگان / یک
  76. سایت آژانس خبری بین المللی کوکچه : ...
  77. رادیو پیام : سخن بزرگان / دو
  78. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  79. آژانس خبری بین المللی کوکچه : از...
  80. روزنامه اطلاعات Ettelaat Newspaper : سخنان بزرگان
  81. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  82. روزنامه پیام سمنان - سرفصل : سخن بزرگان
  83. سایت فوزیه کوفی ، معاون دوم دروه اول پارلمان افغانستان - میراث کهن
  84. سایت تبیان - اندیشه
  85. روزنامه راه نجات افغانستان - گوهرانه
  86. روزنامه راه نجات افغانستان - خدایا چرا من!
  87. سایت طرح مشارکت در اصلاح الگوی مصرف - مدام - الگوی مصرف...
  88. سایت فوزیه کوفی ، معاون دوم دروه اول پارلمان افغانستان - میراث
  89. سایت جهان نیوز ...
  90. باشگاه پژوهشگران دانشجو - تحقق اصلاح الگوی مصرف...
  91. سخن روز - سایت سازمان بیمه خدمات درمانی
  92. سایت تابناک Tabnak
  93. سازمان بیمه خدمات درمانی - سخن روز
  94. سایت امروز
  95. سایت خبری سبد نیوز
  96. کتابخانه مجازی ایرانیان - کتاب آرمان نامه
  97. سایت تبیان - پرمعنی
  98. سایت بانک کشاورزی - سخن روز
  99. نشریه ارمغان خراسان شمالی : سخن های ماندگار 2
  100. نشریه نرجس / موسسه خیریه نرجس ( س ) شیراز : سخنان حکیمانه
  101. سایت تو با تو : دوست از دیدگاه بزرگان
  102. روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
  103. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  104. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  105. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  106. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  107. نشریه کارشناس : مفید، جالب، خواندنی
  108. نشریه نشریه پیام ما - نشریه داخلی صندوق تعاون کشور
  109. خبرنامه - نشریه داخلی مجتمع فنی تهران
  110. باشگاه خبرنگاران : این کتابها را قبل از مرگ بخوانید!
  111. آژانس خبری بین المللی کوکچه : احمد شاه مسعود ...
  112. سازمان بیمه خدمات درمانی - سخن بزرگان
  113. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 9
  114. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  115. انجمن روژ پیکس : بیچاره مردمی که قهرمان ندارند !
  116. انجمن سرگرمی و تفریحی آوا : ارد بزرگ اسطوره ایی ماندگار
  117. روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
  118. سایت نیوز : درس های گواردیولا برای مربیان ایرانی
  119. فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی
  120. فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی
  121. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  122. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 9
  123. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 6
  124. فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی : گوناگون
  125. رادیو پیام : سخن بزرگان / سه
  126. فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی : مقالات
  127. آژانس خبری بین المللی کوکچه : در رسای بزرگان پنجشیر و شیروان
  128. رادیو پیام : سخن بزرگان / چهار
  129. آژانس خبری بین المللی کوکچه : سروده ایی زیبا از بانو فرزانه شیدا
  130. سایت آریان فولاد : درس‌های گواردیولا برای مربیان ایرانی
  131. سایت گروه کوهنوردی بامدادان بابلسر : تیرستاق، روستای کرسی، بلده
  132. سایت اخبار ورزشی
  133. رادیو پیام : سخن بزرگان / پنج
  134. سایت .:: دنیای وارونه ::. : آشنایی با ارد بزرگ اندیشمند ایرانی
  135. سایت بیست تولز ، ابزار های رایگان وبمستر : کد جملات ارد بزرگ
  136. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 5
  137. روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
  138. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  139. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 16
  140. سایت فوزیه کوفی ، معاون دوم دروه اول پارلمان افغانستان - میراث
  141. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 15
  142. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  143. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 12
  144. روزنامه ابتکار - برای امروز
  145. نشریه دانش آموزی مدرسه راهنمایی دانش ۲ : جنگ خوب است یا بد؟
  146. رادیو پیام : سخن بزرگان / شش
  147. میگنا - پایگاه خبری علمی،آموزشی و دانشگاهی : کتاب
  148. سایت فارسی گپ : شادی در سخن حکمای چهارگانه
  149. روزنامه جهان صنعت : نگاه
  150. روزنامه جهان صنعت : شریک
  151. روزنامه راه نجات افغانستان - پرنیان_2ثور
  152. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  153. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 8
  154. روزنامه جهان صنعت : آسودگی
  155. روزنامه جهان صنعت : پیشر
  156. ماهنامه سداد : نشریه شماره 28
  157. فصلنامه 88 - آرامش از دیدگاه بزرگان
  158. ماهانه گپی با مهاجرین- کانادا ونکوور . . . کپی با مهاجرین
  159. نشریه تسنیم (شماره 3) : سخنی از ارد بزرگ
  160. ماهنامه سداد : نشریه شماره 37
  161. نشریه پوشه ، مونترال کانادا - دوست از دیدگاه بزرگان
  162. ماهنامه سداد : نشریه شماره 14
  163. رادیو پیام : سخن بزرگان / هفت
  164. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 3
  165. روزنامه جهان صنعت 6
  166. روزنامه دنیای اقتصاد
  167. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  168. نشریه تسنیم (شماره 2) : سخنی از ارد بزرگ
  169. نشریه ارمغان خراسان شمالی : سخن های ماندگار
  170. روزنامه جهان صنعت 4
  171. روزنامه آوای خراسان جنوبی : سخن روز
  172. سایت افکارنیوز
  173. نشریه داخلی شرکت هندسی بین المللی فولاد تکنیک
  174. رادیو پیام : سخن بزرگان / هشت
  175. سایت سه نسل : درس‌های گواردیولا برای مربیان ایرانی
  176. روزنامه آوای خراسان جنوبی : سخن روز
  177. نشریه تسنیم (شماره 4) : سخنی از ارد بزرگ
  178. نشریه داخلی شرکت هندسی بین المللی فولاد تکنیک :
  179. روزنامه پیام سمنان
  180. گاهنامه ادیب : پژوهش سرای دانش آموزی ادیب مبارکه
  181. نشریه شهروند هرمزگان : ﺁﻭﺍﻱ ﺑﻬﺎﺭﻱ
  182. ماهنامه زیور : آیا می دانستید که ؟
  183. سایت نشر پژواک کیوان - ارد بزرگ
  184. ماهنامه تخصصی کامپیوتر : دانشجوی مخترع داود مرادى
  185. مجله اینترنتی راز دانش - صدها جمله زیبا از بزرگان در مورد زندگی
  186. سایت آفتاب - اُرد بزرگ
  187. مجله دانشمند - گروه فرهنگی- پژوهشی دانشمند . . . ونکوور کانادا
  188. نشریه پوشه ، مونترال کانادا - آرامش در نظر بزرگان
  189. مجله خانواده سبز - جملات قصار
  190. نشریه دانش آموزی مدرسه راهنمایی دانش ۲: درسی از ابومسلم ...
  191. روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
  192. ماھنامه دندانپزشکی قانون - شماره اول
  193. سایت اطلاع رسانی معاونت اداری و مالی سازمان صدا وسیما
  194. ★ ورزش نود : درس‌ها...
  195. روزنامه پیام سمنان : سخن بزرگان
  196. فصلنامه شماره 14 - سرند : تلنگر
  197. نشریه آزادگی - هانوور ، آلمان - درباره آزادگی
  198. مجله اطلاعات هفتگی
  199. انجمن هواداران سپاهان
  200. درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان / نشریه همیاران
  201. رادیو پیام : سخن بزرگان / نهم
  202. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : لبخند آدمیان
  203. سایت تبیان - ماه تولد بزرگان جهان
  204. روزنامه راه نجات افغانستان - کلکین_5ثور
  205. وزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  206. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 7
  207. مشرق نیوز | mashreghnews :درس‌های گواردیولا برای مربیان ایرانی
  208. روزنامه خراسان : شورای فرهنگ عمومی شیروان و ضرورت توجه ...
  209. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  210. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 10
  211. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  212. روزنامه راه نجات ( افغانستان ) : و آن‌گاه آموختم
  213. نشریه بشارت / دانشگاه آزاد اسلامی - تهران جنوب : صفحه 11
  214. روزنامه ابتکار - برای امروز
  215. رادیو پیام : سخن بزرگان / دهم
  216. روزنامه خراسان : مفاخر و اندیشمندان شیروان ناشناخته مانده اند
  217. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش
  218. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 5
  219. روزنامه ابتکار - برای امروز
  220. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 4
  221. روزنامه شاپرک : نوجوانان را درک کنیم...
  222. روزنامه رسالت : الگوی مصرف در کلام بزرگان
  223. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 4
  224. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 11
  225. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  226. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز 3
  227. روزنامه فرهیختگان - Farheekhtegan Daily : نکته
  228. روزنامه فرهنگ آشتی : سخن روز
  229. روزنامه اطلاعات : سخنان بزرگان
  230. روزنامه جهان صنعت 5
  231. روزنامه آوای خراسان جنوبی : سخن روز
  232. روزنامه جهان صنعت 3
  233. روزنامه جهان صنعت 2
  234. روزنامه جهان صنعت
  235. روزنامه فرهیختگان : مسابقه ای برای نوشتن از ابراهیم گلستان
  236. روزنامه بین المللی اعتدال سخنان حکیمانه
  237. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  238. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 13
  239. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  240. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 14
  241. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  242. روزنامه خراسان جنوبی : سحن بزرگان
  243. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  244. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 2
  245. سایت بصیرآنلاین : این کتابها را قبل از مرگ بخوانید!
  246. سایت وبگردی 20:30 : این کتابها را قبل از مرگ بخوانید!
  247. رادیو پیام : سخن بزرگان / یازدهم
  248. پایگاه اطلاع رسانی جام نیوز - کلیدواژه های مهم ویکی پدیا
  249. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : سخنان بزرگان
  250. روزنامه راه نجات افغانستان - برای لحظاتی تفکر
  251. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  252. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  253. روزنامه ندای هرمزگان : سخنان بزرگان
  254. روزنامه بین المللی اعتدال - بهترین سخنان حکیمانه
  255. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 4
  256. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  257. روزنامه آوای خراسان جنوبی : چگونه جذاب باشیم ؟
  258. روزنامه آوای خراسان جنوبی : سخن روز
  259. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  260. موسسه مطالعات اندیشه سازان نور
  261. روزنامه بین المللی اعتدال - بهترین سخنان حکیمانه از بزرگان
  262. روزنامه مناقصه مزایده : نیوش 5
  263. روزنامه بین المللی اعتدال - سخنان حکیمانه
  264. سایت جوان امروز
  265. روزنامه اطلاعات ettelaat newspaper : مشکلات ...



 
کتاب سرخ ، red book ، حکیم ارد بزرگ ، hakim orod bozorg

دانلود ( کتاب سرخ )

با فرمت : پی دی اف PDF و با حجم 1,607 KB


برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید 

 

برگرفته از

http://7645.blogsky.com/?PostID=3

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد